Moderne maritim historie

Den moderne danske maritime historie tæller flere interessante rederier, som har slået sig op og er blevet danske erhvervsikoner. Det gælder for eksempel DFDS – Det Forenede Dampskibs-Selskab – som stadig sejler og i dag er mest kendt for sine både til Norge. Og det gælder Danmarks største virksomhed, som også er verdens største rederi – A. P. Møller Maersk.

En dansk erhvervshistorie

Historien om A. P. Møller Maersk er en perle inden for den danske maritime historie. Firmaet blev etableret i 1904 – da grundlagde A. P. Møller og hans far, Peter Mærsk Møller, Dampskibsselskabet Svendborg, som de fleste nok i dag bedst kender fra deres barndoms Matador spil. Det blev i 1912 efterfulgt af Dampskibsselskabet af 1912, som ikke havde hjemsted i Svendborg, hvor familien ellers kom fra, men i København – et udtryk for, at nu var der vækst i virksomheden, og man skulle være med, hvor tingene skete.

Det var A. P. Møller, der skabte den succesfulde virksomheden fra starten, og han blev hurtigt kendt som en af de dygtigste virksomhedsejere i landet. Ud over rederiet kom han til at beskæftige sig med forskellige former for industri, og han fik herunder oliekoncessioner i Nordsøen, som i mange år var med til at tegne det store firma.

Containerne kom til

I 1965 blev A. P. Møller afløst af Mærsk McKinney Møller, som af mange betragtes som Danmarks største erhvervsmand nogensinde. Han fortsatte sin fars udvikling af virksomheden også inden for andre områder end det maritime. Han udbyggede for eksempel samarbejdet med Hermann Salling om Dansk Supermarked, som udviklede sig til Danmarks største detailvirksomhed.

Men han blev først og fremmest kendt som den, der fik gang i udviklingen af selskabets maritime drift – med containerne som omdrejningspunkt. I dag er Maersk Line verdens største containerrederi, og selv om tiderne er hårde, vil firmaet sikker vedblive med at være dette i mange år fremover.